Wizytówka w Google – jak ją przejąć i czy jest darmowa?
Profil w usłudze Google Moja Firma, czyli mówiąc prościej wizytówka w wyszukiwarce Google, to szybki i darmowy sposób na zaistnienie w internecie. Nawet jeśli Twoja firma nie ma jeszcze strony internetowej, wizytówka w Google może sprawić, że potencjalny klient zadzwoni, napisze, lub dojedzie do Ciebie, korzystając z mapy.
Kiedy wizytówka już jest
Dziwna sprawa – po wpisaniu nazwy Twojej firmy w wyszukiwarkę Google pojawia się jej wizytówka z adresem, lokalizacją na mapie i danymi kontaktowymi (w dodatku błędnymi), ale przecież jesteś pewien, że nigdy jej nie tworzyłeś, a już na pewno nie możesz nią zarządzać.
Taka sytuacja zdarza się wielu firmom lokalnym w Polsce. Jeśli prowadzisz działalność od lat 90-tych, Twoja wizytówka mogła zostać utworzona dawno temu wraz z płatną usługą w Panoramie Firm. Innym możliwym wytłumaczeniem obecności Twojej firmy na mapach Google jest dodanie brakującego miejsca przez użytkownika Map – taką możliwość ma każdy zalogowany na swoje konto Google.
Zarówno wizytówki tworzone kiedyś „z automatu” przez Panoramę Firm, jak i te dodawane przez użytkownika Map, są niezweryfikowane. Żeby zarządzać taką wizytówką wystarczy otworzyć Mapy Google na komputerze, wpisać nazwę swojego biznesu w pasku wyszukiwania, a następnie kliknąć „Zgłoś prawo do firmy” i postępować zgodnie z instrukcjami wyświetlanymi na ekranie. Można również kliknąć link „Jesteś właścicielem tej firmy?” wyświetlany w obrębie wizytówki. Jeżeli do tej wizytówki zgłoszono już wcześniej roszczenie (przykładowo zarządzała nią obsługująca Twoją firmę agencja) należy poprosić obecnego właściciela wizytówki o dostęp. Jeśli osoba zarządzająca wizytówką nie odpowie na Twoją prośbę w ciągu 3-7 dni, możesz zgłosić własność profilu samodzielnie. Potrzebna będzie weryfikacja wizytówki – więcej o niej przeczytasz trochę niżej.
Kiedy wizytówki jeszcze nie ma
Jeżeli Twoja firma jeszcze nie ma wizytówki w Google, czas ją stworzyć. Możesz to zrobić samodzielnie przez Mapy Google (tak samo, jak każdy użytkownik Map) lub poprosić o to agencję marketingową. Możesz też dodać informacje o swojej firmie, korzystając z aplikacji Google Moja Firma dostępnej do pobrania na telefon. Aby zarządzać profilem firmy w Google Moja Firma konieczna będzie weryfikacja.
Kilka sposobów na weryfikację wizytówki
Aby zarządzać profilem firmy w Google Moja Firma musisz przejść przez proces weryfikacji, który potwierdzi prawo do zarządzania wizytówką. Niektóre firmy będą miały możliwość weryfikacji wizytówki Google przez e-maila, telefon lub konto w Google Search Console (weryfikacja natychmiastowa). W większości przypadków jednak konieczna będzie weryfikacja wizytówki firmy drogą pocztową. Kartka pocztowa z kodem, który potrzebny jest do weryfikacji dociera do adresata zwykle w ciągu 14 dni.
Jak Google ustala pozycję w lokalnych wynikach wyszukiwania?
Dla wielu firm istotne są lokalne wyniki wyszukiwania, czyli pokazanie swojej firmy w danej lokalizacji. To, czy i jak wysoko wyświetli się Twoja wizytówka zależy od trafności, odległości i rozpoznawalności – te trzy czynniki zapewniają użytkownikom najlepiej dopasowane wyniki. O tym, co jest trafne, rozpoznawalne i znajduje się w wystarczającej odległości od użytkownika decydują algorytmy Google. Jeśli algorytm stwierdzi przykładowo, że firma położna o 10 km dalej oferuje usługi czy towary bardziej zbliżone do oczekiwań danego użytkownika może wyświetlić wizytówkę takiej firmy wyżej w lokalnych wynikach wyszukiwania.
Warto zadbać o aktualność informacji np. godzin otwarcia firmy, bo przysłowiowe „pocałowanie klamki” przez potencjalnego klienta może skłonić go do napisania złej opinii.
Google Moja Firma – uwaga na oszustów
Wyobraź sobie taką sytuację: masz wizytówkę w Google. Pewnego dnia dzwoni do Ciebie Pan/Pani „w sprawie wizytówki Google” i mówi, że wizytówka zniknie (brzmi jak groźba), jeśli nie zapłacisz jakiejś magicznej kwoty, która oczywiście jest już po rabacie i w ogóle bardzo promocyjna. Firma, która do Ciebie dzwoni być może używa w swojej nazwie sformułowania: „lokalni przewodnicy” (tak rzeczywiście nazywa się program Google, w którym każdy z nas może zdobywać punkty za dodawanie opinii, ocen, zdjęć, miejsc na mapach itp., ale w tym przypadku to tylko nazwa firmy, która może nawet nie zatrudniać żadnego prawdziwego Lokalnego Przewodnika).
Jeżeli ktoś dzwoni w sprawie płatności za samą wizytówkę, a nie za usługę np. jej utworzenia czy wypozycjonowania, to prawdopodobnie odebrałeś telefon od naciągacza. Usługa Google Moja Firma jest bezpłatna. Oczywiście możesz otrzymać fakturę związaną z tą usługą od obsługującej Cię agencji, ale tylko jeśli faktycznie wykonała ona dla Twojego biznesu jakąś usługę, czyli przykładowo przejęła albo założyła profil w Google Moja Firma, bo Ty nie miałeś po prostu na to czasu albo ochoty, czy też zajęła się pozycjonowaniem tej wizytówki, co też można robić i co faktycznie wymaga pewnego nakładu pracy. Za wykonaną usługę, oczywiście trzeba się rozliczyć, bo to czyjaś praca, ale istnienie samej wizytówki jest usługą darmową i za jej utrzymanie w Google nie płacimy.