Trendy w projektowaniu stron internetowych na 2020 rok
Serwisy internetowych gigantów stają się coraz bardziej minimalistyczne, światowej sławy marki wybierają strony zdominowane jednym przewodnim kolorem, portale internetowe, takie jak Facebook i Instagram przechodzą na ciemny tryb interfejsu, w sektorze publicznym króluje dostępność, którą dyktuje standard WCAG 2.1. Jaka powinna być strona internetowa w 2020 roku, by nadal przyciągać i interesować?
Masz firmę? Zapewne masz też stronę internetową, ale czy w 2020 roku nadal będzie ona atrakcyjna dla użytkowników? Żywotność strony internetowej zależy od technologii, w jakiej została ona utworzona oraz designu. Można powiedzieć, że strona internetowa starzeje się w ciągu 2-3 lat. Mniej więcej co tyle czasu powinniśmy inwestować w nowy serwis, by w kwestii strony internetowej „być na czasie”. To, czy potrzebujemy zupełnie nowej strony internetowej, czy jedynie odświeżenia obecnej, zależy w dużej mierze od tego, jak została zaprojektowana nasza strona. Wiele „nowych” technologii szybko się starzeje. Rozwiązanie, które dwa lata temu było hitem, teraz może być uważane przez użytkowników internetu za przestarzałe i dyskretnie zdradzać zamierzchłą datę stworzenia serwisu.
Brutalizm, prostota, monokolor
Strony, które „tryskają” feerią barw i uginają się od ciężaru fantazyjnych grafik wyszły z mody już dawno temu. W 2020 w świat stron www wkracza architektoniczny trend zwany „brutalizmem”. Minimalizm, prostota, surowy design, uproszczony interfejs, bardzo kontrastowa kolorystyka – to kilka cech, które określają ten trend. Strona internetowa zgodna z trendami 2020 nie może być przekombinowana, przeładowana niepotrzebnymi elementami. Coraz ważniejszy staje się wartościowy i zróżnicowany content: tekst, multimedia, wideo, dobrej jakości zdjęcia, czytelne grafiki, wykresy itp.. „Modna”, chętnie odwiedzana strona internetowa, coraz częściej wykonana jest z wykorzystaniem jednego koloru przewodniego. Konsekwencja w jego stosowaniu nagradzana jest uwagą użytkowników. Symetria i wolna przestrzeń ułatwia odbiór informacji i pozwala użytkownikom skupić uwagę na tym, co najważniejsze, na tym co chcemy przekazać na swojej stronie internetowej. Kolorystyka jest mocno kontrastowa – w przypadku stron należących do podmiotów publicznych wynika to z obowiązku dostosowania serwisu internetowego do standardu WCAG 2.1., który określa elementy dostępnej www, czyli takiej, z której może skorzystać osoba zagrożona wykluczeniem cyfrowym (osoba niedowidząca, niewidoma, niesłysząca). Z uwagi na WCAG 2.1. wiele stron daje wybór użytkownikowi: tryb ciemny czy jasny? Jest to też trend widoczny w mediach społecznościowych, choćby na wspominanym już wcześniej Facebooku i Instagramie.
Czas na wideo
W 2020 oprócz tekstu warto na stronie internetowej zamieszczać materiały wideo. Treści publikowane w postaci wideo mają coraz więcej fanów. Ich tworzenie może przełożyć się na większe zaangażowanie odbiorców. Niektórzy odbiorcy nie mają czasu i ochoty na czytanie, a odpowiedzi często szukają na YouTube. Nic dziwnego, że nawet tytuły filmów są tu dopasowane do zapytań użytkowników: Jak nosić niemowlaka? Gdzie znaleźć miecz świetlny w fortnite (coś dla fanów gier)? Dlaczego silnik bierze olej? Użytkownik pyta, użytkownik chce znaleźć odpowiedź. Pokaż mu, że na Twojej stronie internetowej też ją znajdzie i dotrzyj do niego przekazem wideo.
Typografia rządzi layoutem
Treść na stronie internetowej powinna zostać przedstawiona w taki sposób, by ułatwiać czytanie i odbiór – to właśnie zadanie typografii. Umiejętne korzystanie z dostępnych krojów czcionki, wyróżnianie istotnych komunikatów wielkością czcionki, stylowanie i animowanie liter – fantazja osoby projektującej stronę internetową może być w tym zakresie nieograniczona. W 2020 to typografia dominuje w layoucie strony internetowej, napis może być traktowany jako najważniejszy element strony.
Responsywna strona internetowa
Zgodnie z trendem wprowadzonym w 2018 to właśnie widok mobilny powinien być traktowany jako główny (mobile first). Mimo to, nadal w internecie nie brakuje stron nie dostosowanych do smartfonów. Według Global Digital Report 2019 liczba unikalnych użytkowników urządzeń mobilnych urosła o kolejne 2% na świecie, czyli 100 milionów osób (porównując styczeń 2018 ze styczniem 2019). Strona internetowa dopasowana do urządzeń mobilnych umożliwia dotarcie do większej liczby odbiorców, a także poprawia pozycję w wynikach wyszukiwania Google.
Im szybciej, tym lepiej
Strona internetowa, która bardzo powoli ładuje się na urządzeniach mobilnych ma niewielu powracających użytkowników i wysoki współczynnik odrzuceń. Czekając na wczytanie strony dłużej niż kilka sekund, wielu z nas dokonuje selekcji: „ten serwis nie spełnia moich oczekiwań – idę dalej”. Szybkość wczytywania informacji i wydajność strony przekładają się nie tylko na uwagę użytkownika, ale także na pozycję strony w wynikach wyszukiwania Google, a nawet skuteczność reklam Google Ads. Jeśli nie wiesz, jak szybko ładuje się twoja strona na urządzeniach mobilnych, możesz to sprawdzić w przeciągu kilkunastu sekund za pomocą narzędzia PageSpeed Insights: https://developers.google.com/speed/pagespeed.